Lowiz ontmoet Gilles De Backer

Lowiz ontmoet Gilles De Backer

Ondernemer in de kijker

Elke maand laten we een Oost-Vlaamse ondernemer aan het woord. Nu is het de beurt aan Gilles De Backer van Utopia Events. Een man die zijn passie voor de sector niet onder stoelen of banken steekt.

Kan je jezelf even voorstellen?

Hallo! Ik ben Gilles, van jongs af aan kreeg ik van mijn grootouders de normen en waarden over de natuur mee. Ik leerde over alles en iedereen die zich erin voortbeweegt. Via mijn vader heb ik de kriebels voor de eventsector gekregen. Hij werkte destijds in het Capitole Gent, waar ik woensdagnamiddag al eens durfde meehelpen. Daar heeft mijn passie zich gevestigd. Op mijn 18e verjaardag besliste ik om de schoolbanken te verlaten en te gaan werken in de hospitality sector. Ik kwam terecht bij Team-Work, waar ik de kans heb gekregen om producties van evenementen van A-Z te ontdekken.

In 2018 zijn we gestart met de organisatie van Dinner with the Queen. Een culinair avontuur op een zelfplukweide in het belang van de bij en biodiversiteit. Het evenement is een ode aan mijn grootouders, waar ik opgroeide tussen de fruitbomen en de bessenstruiken. Al de kennis die zij me hebben meegegeven hebben me gevormd tot de persoon die ik vandaag ben.

Wat biedt Utopia Events voor bedrijven en organisaties?

Utopia is een creatief en duurzaam evenementenbureau. Bij het organiseren van een evenement kijken we naar alle aspecten en hoe we deze op een duurzame manier kunnen realiseren. Wij werken 100% klimaatneutraal, maar dat hoeft het creatieve niet uit te sluiten. Op onze evenementen moeten onze gasten een belevenis meemaken waar ze nog jarenlang over spreken.

Duurzaam evenementen organiseren gaat niet enkel over ecologie. Het gaat ook over sociaal verantwoord ondernemen. Wij willen bedrijven die veel belang steken in duurzaamheid helpen om hun imago te kunnen waarmaken als ze een evenement organiseren.

Hoe gaan jullie te werk?

Wij hanteren een duurzaamheidsstrategie die gebaseerd is op 9 pijlers. Zo kijken we naar de locatie en vanwaar de bezoekers zich moeten verplaatsen naar het event. We stellen een mobiliteitsplan op voor de gasten waarbij we het verbruik van verplaatsingen zo min mogelijk maken. Daarnaast kijken we of de locatie de hoogste energiestandaarden heeft. Green Key locaties zijn locaties waar onze aandacht naar uitgaat.

We houden rekening met het materiaal dat we gebruiken voor inrichting en setting. Hierbij stelt de sector het goed op vlak van duurzaamheid aangezien bijna alles via verhuur verloopt en verhuur is circulair avant la lettre. Op gebied van catering werken we met lokale en streekgebonden producten. We proberen om vlees en vis op onze menu te reduceren of te zoeken naar alternatieven. Zo kan je van bijvoorbeeld van rundsvlees naar hoevekip of andere alternatieven gaan. Iedereen weet dat de impact van de bereiding van rundsvlees te groot is voor de planetaire grenzen waarop we aan het botsen zijn.

Inclusiviteit en diversiteit is ook van groot belang. We proberen om zo veel mogelijk verschillende mensen met verschillende achtergronden aan het woord te laten. Een goede balans zorgt voor een goede output.

Naast het feit dat we rekening houden met duurzaamheid doorheen de volledige organisatie van een event houden we ook de CO2-uitstoot bij van ons volledige event en proberen we deze zoveel mogelijk te reduceren. Dat doen we met een tool van CO2 Logic die al de CO2-uitstoot van ons evenement berekent. Daarin geven we alle parameters, zoals verplaatsing van de gasten of catering, etc. We proberen natuurlijk zo veel mogelijk uitstoot te vermijden, maar als het niet anders kan compenseren we in klimaatgecertificeerde projecten. Maar dat is echt onze last resort.

Bij de productie van een evenement kiezen we voor samenwerkingen met duurzame partners en hierbij wil ik graag Gaston Rooftop Bar & Restaurant Gent, Coeur Catering, Van der Valk Gent en Levi Party Rental benadrukken. Hun werking past perfect binnen onze visie en filosofie.

Op welk evenement dat jullie georganiseerd hebben ben je het trotst?

OM Conference. Dat is het eerste CO2 neutrale marketingevent die voldeed aan al onze duurzaamheidsvereisten. Daarom is het mijn ideaalbeeld van een duurzaam evenement. Hierbij hebben we ook het CO2-neutral label behaald, een certificaat dat wordt uitgereikt door CO2logic onder goedkeurend oog  van keuringsfirma Vincotte. Dit geeft ons nog een extra bevestiging van de credibiliteit van ons verhaal waar we achter staan. Daarnaast krijg je als bedrijf de kans om het certificaat te vermelden in je ESG rapportering. Het rapport waarin je transparant moet communiceren over de ecologische gevolgen van je activiteiten.

Welke impact heeft duurzaamheid op de sector?

We zijn een sector in evolutie. We veranderen in positieve zin waarbij meer en meer organisaties beseffen dat we nu actie moeten ondernemen. Het is waar dat we sommige zaken nog niet 100% klimaatneutraal kunnen organiseren, maar we wachten allemaal op oplossingen die dat wel mogelijk maken. We kunnen hier momenteel eerlijk en transparant over communiceren en zoeken naar de best mogelijk oplossing. Maar de goeie intenties zijn er al.

Er moet gestreden worden op verschillende fronten. Aan de ene kant moeten we zorgen dat we zo min mogelijk vervuiling en uitstoot hebben. Aan de andere kant moeten we initiatieven op poten zetten om de natuur en het klimaat te ondersteunen. We nemen van de natuur, dus is het ook mijn overtuiging dat we moeten teruggeven, ik vind dat een logische denkwijze. Ik hoop dat wij een sneeuwbaleffect creëren waardoor andere organisaties en bedrijven ook gaan beseffen dat ze nu op de trein moeten springen, nog voor de trein gepasseerd is.

Wat boeit jou het meest aan jouw job?

Het leukste aan mijn job is mensen samenbrengen. Mensen doen ontmoeten en om zelf ook nieuwe mensen te leren kennen, daar haal ik veel inspiratie uit. Ik vind het altijd leuk om uit mijn eigen biotoop weg te gaan en andere ideeën op te doen, andere culturen te ontdekken en nieuwe verhalen te horen. Op die manier doen we als ondernemer ook aan kruisbestuiving.

Heb je een ultieme tip voor collega-ondernemers?

Je mag vooral geen schrik hebben om met duurzaamheid te beginnen. Pak uit met de good practices die jullie verwezenlijken, ook al staan jullie nog niet waar jullie zouden willen staan. Als het om duurzaamheid gaat, is het vooral belangrijk dat je transparant communiceert. Concretiseer en communiceer over waar je vandaag staat, wat wil je realiseren op korte termijn en wat wil je realiseren binnen zoveel jaar.

Utopia Events
Utopia Events
Utopia Events
Utopia Events